Program

10:00-10:45 Pátek 22. 4. 2022 Workshop

Kreativní průmysly

Pavel Vokáč:

Hledání odlišnosti prostřednictvím kreativity se odráží v různých formách "kreativní turistiky".

Toto téma je posledních letech pro rozvoj cestovního ruchu ve městech a regionech stále důležitější.
Reakcí na rostoucí konkurenci mezi turistickými destinacemi je stále častější snaha odlišit se prostřednictvím strategií kreativních měst a regionů, kreativních odvětví. To směřuje například k novým formám a obsahu cestovního ruchu založeným na kreativní provázanosti s historickými znalostmi regionu či destinace.

Dagmar Škodová Parmová:

Potenciál  „kulturního a kreativního průmyslu“ či dnes více používaný pojem „kulturně kreativních odvětví“ spočívá ve  využití invencí, kreativity a duševního vlastnictví, které přispívá svou přidanou hodnotou ostatním hospodářským odvětvím a je zdrojem technologických i netechnologických inovací. Dlouhodobé propojení kreativců a organizací a firem v oblasti cestovního ruchu a kultury bude přidanou hodnotou i v době postkovidové a pro případ ostatních možných budoucích otřesů ve společnosti. S tímto cílem jsme podali společný přeshraniční projekt v rámci výzvy Interreg-Přeshraniční územní spolupráce Česká republika - Freistaat Bayern.

Jihočeská univerzita, předně Kancelář transferu technologií a Ekonomická fakulta řeší  aktuálně 1,5letý projekt ve spolupráci s Jihočeským vědecko-technickým parkem, TH Deggendorf, Nierderbayern Forum E.V. a centrem Bayern Kreativ. Dalšími zvanými aktéry v rámci projektových workshopů jsou představitelé Odboru kultury Jihočeského kraje, Jihočeské centrály cestovního ruchu či Budějovice 2028 z. s., spolku pro kandidaturu Českých Budějovic Hlavním městem kultury 2028.

Projekt je založen na myšlence vzájemného budování společných  vztahů  a vytvoření funkční sítě přeshraničních spolupracujících  subjektů v dotčeném území zabývající se tématem  kulturních a kreativních průmyslů (odvětví) a jejich propojování  s organizacemi a firmami z cestovního ruchu. Kultura a cestovní ruch sice šly vždy ruku v ruce, avšak tento potenciál síťování a spolupráce dosud nebyl v našem příhraničním regionu využíván. Kreativní stakeholdři mají totiž strategický význam a do značné míry fungují jako inkubátory nápadů, tím se  stávají  hnací silou ekonomiky. V rámci projektu je též řešeno měření kulturně kreativního indexu obou regionů, který umožní nejen změřit, ale také konkrétně podpořit a řídit tato kulturně kreativní odvětví.

Oblast kultury a cestovního ruchu jsou pro Jihočeský kraj a Dolní Bavorsko ekonomicky klíčové a silně tradiční. Proto zde podrobně mapujeme kulturně kreativní ekosystém a síť aktérů dozná i své digitální formy v podobě přehledné mapy. Na toto jsme šli také kreativně v podobě mapathonu pořádaného na TH Deggendorf. V rámci vzniklé sítě dojde k propojení vysoce specializovaných odborníků a jejich kreativních nápadů  s organizacemi a firmami v kulturních a kreativních odvětvích, zástupců regionálních organizací inovační infrastruktury, cestovního ruchu, kultury a veřejné správy.

Přednášející

Dagmar Škodová Parmová
děkanka Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity
Pavel Vokáč
odborník na odvětví AEC, ICT sužby a Průmysl 4.0